Klachten van enkel en/of voet

Klachten die vaak zien aan de enkel of voet zijn een verstuikte enkel, achillespees ontsteking, hielspoor of een peesplaatontsteking. Het kan ook zijn dat u bij ons komt voor het herstel na een breuk.

Acuut enkelletsel
Om de enkel zit een gewrichtskapsel dat samen met de pezen en de enkelbanden zorgt dat de enkel stabiel blijft. Wanneer de voet te ver naar binnen of naar buiten beweegt, kan de enkel verzwikken of verstuiken. Meestal gaat het om een zogenoemd inversieletsel. Vooral bij balsporten is dit een veel geziene blessure. Maar ook in het dagelijks leven komt het regelmatig voor dat iemand zijn of haar enkel verzwikt. Bijvoorbeeld als u dat stoeprandje over het hoofd heeft gezien. Staan en lopen op een verzwikte enkel kan moeilijk en pijnlijk zijn. De enkel wordt vaak dik en kan door een bloeduitstorting ook erg blauw worden.

Aan de hand van de fasen van weefselherstel bepaalt de fysiotherapeut of er sprake is van een normaal of afwijkend herstel. Een normaal herstelproces leidt binnen 6 tot 8 weken tot functieherstel en volledige genezing. Binnen 12 weken hebben de meeste patiënten het sporten weer hervat op het niveau van voor het trauma.

Aangezien bij een acuut enkelletsel ook een fractuur kan optreden. Zal de fysiotherapeut in de acute een testbatterij genaamt ‘Ottawa ankle rules’ uitvoeren. Als deze positief is dan is dat een indicatie voor een röntgenfoto en zal de therapeut dit terugkoppelen aan uw huisarts.

Behandeling acuut enkelletsel
In de eerste periode na het letsel is de behandeling vooral gericht op reductie van pijn en zwelling, circulatieverbetering en het bevorderen belasten met eventueel een loophulpmiddel. Ook u voorlichten en adviseren zijn belangrijke aspecten van de behandeling. Naarmate de tijd vordert zal de behandeling steeds meer gericht zijn op een normaal looppatroon en functieherstel in u algemeen dagelijks leven en sport.

Het tapen van de enkel wordt door veel patiënten als prettig ervaren. Het werkt pijn dempend en geeft u wat meer stabiliteitsgevoel. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de zwelling.

Achillespeesontsteking
De achillespees is het peesgedeelte van de kuitspieren en hecht aan het hielbeen. Bij een achillespeesblessure is de achillespees overbelast geraakt. Meestal ontstaat een achillespeesontsteking geleidelijk aan. De pijn is een paar centimeter boven de hiel gelokaliseerd. U kunt pijnklachten krijgen van de achillespees wanneer de pees meer belast wordt dan normaal gesproken. Het kan veroorzaakt worden door herhaalde of langdurige belasting, bijvoorbeeld door hardlopen of wandelen of bij explosieve sprongkrachten. Ook verandering van ondergrond of schoenen kunnen bijdragen aan de overbelasting. Wanneer de klachten nog maar net zijn ontstaan, kunt u veel zelf doen om te voorkomen dan de klachten erger worden. Bij tijdige behandeling van achillespeesklachten is snel en volledig herstel van de klachten aannemelijk.

Een achillespeesblessure komt het meest voor bij mensen tussen de 30 en 60 jaar. Bij vrouwen neemt de kans op het ontstaan van een achillespeesblessure toe na de overgang

De klachten beginnen vaak met pijn of stijfheid van de pees bij het opstaan. De pijn verdwijnt in eerste instantie vaak snel. Soms kan de pees rood en verdikt zijn. Als de klachten toenemen merkt men dat vaak in toename frequentie van stijfheid en pijn.

Behandeling achillespeesontsteking
Een achillespeesblessure is meestal goed te behandelen door een fysiotherapeut. De fysiotherapeut geeft adviezen over de belastbaarheid van uw achillespees. Bij een normaal beloop bij milde achillespeesklachten duurt de hersteltijd 10 tot 12 weken.

Hielspoor
Aan de onderzijde van de voet bevindt zich een pleesplaat die we de ‘fascia plantaris’ noemen. Deze peesplaat loopt van de onderzijde van het hielbeen, ook wel de calcaneus genoemd, naar de onderzijde van de tenen. Het is een zeer krachtige pees, welke behoorlijk wordt belast bij activiteiten als wandelen, hardlopen of op de tenen staan.

Bij hielspoor ontstaat er op de plek van de aanhechting bij het hielbeen een doornvormige verkalking. Dit proces gaat heel geleidelijk. De verkalking kan uiteindelijk de omliggende structuren gaan irriteren, met als gevolg een pijnlijke plek onder de hiel.

Peesplaatontsteking
Vaak wordt er ook gesproken over een hielspoor terwijl er niet een daadwerkelijke een verkalking is geconstateerd. In dit geval gaat het om ‘hielspoor-achtige’ klachten, waarbij wel sprake is van irritatie in de peesplaat onder de voet. We spreken dan over een faciitis plantaris.

Zowel de faciitis plantaris als een hielspoor zijn goed te behandelen door een fysiotherapeut.

Enkel en/of voetklachten bij Fysio Lemmer
Bij Fysio Lemmer beschikken de fysiotherapeuten over verscheidende behandeltechnieken. Welke behandeling wordt ingezet is afhankelijk van het type letsel, de fase van herstel en de doelen die u wilt behalen. Toegepaste aanvullende behandelmethodes kunnen Medical Taping, ShockWave en oefentherapie en bij sportblessures sport gerelateerde oefentherapie volgens “return-to-play model" zijn.

Bekijk overige aandoeningen