Rugklachten

Bijna iedereen krijgt op een moment in zijn of haar leven wel eens te maken met rugklachten. Soms zijn deze acuut van aard, maar ze kunnen ook langdurig of zelfs chronisch worden. Rugpijn komt het meest voor in de lage rug, maar u kunt ook pijnklachten ervaren in de bovenrug.

Lage rupijn
Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. De klachten kunnen u behoorlijk belemmeren in uw dagelijks leven, maar meestal is geen ernstige onderliggende aandoening aanwezig. Er is in veel gevallen zelfs geen specifieke oorzaak voor aan te wijzen. Vaak lijkt het te maken te hebben met veel verschillende zowel fysieke als mentale factoren. Waarbij ook leefstijl, werk en stress en belangrijke rol spelen. Door middel van een uitgebreid vraaggesprek, lichamelijk onderzoek en het toepassen van vragenlijsten en testen kan de fysiotherapeut de betrokken factoren goed in kaart brengen en samen met u een behandelplan opstellen.

Lage rugklachten kunnen plotseling of geleidelijk aan ontstaan. De pijn zit ergens tussen de onderste ribben en de bilplooien en kan uitstraling naar de billen en/of benen. De pijn zorgt er vaak voor dat uw minder goed kunt bewegen.

Meestal bent u binnen drie maanden van u rugklachten af. Helaas, zien we dat naast dat lage rugpijn veel voor komt, het ook vaak terug keert. Gelukkig kunt u zelf ook veel doen om de klachten te verminderen. Hiervoor geldt dat u vooral moet blijven bewegen, gezond leven en het doen van specifieke oefeningen (verkregen door uw fysiotherapeut) spelen hierin een grote rol.

Bij ongeveer 1% van de mensen wordt een specifiek aantoonbare oorzaak gevonden voor u klachten. Het gaat hierbij om een afwijking aan u wervelkolom (normale verouderingsprocessen als artrose vallen hier niet onder), een botbreuk, infectie, ontsteking of tumor. De fysiotherapeut zal u hierop onderzoeken en bij een vermoeden van een mogelijke onderliggende pathologie zult u verwezen worden naar de huisarts.

Bovenrugklachten
Bij klachten van de bovenrug kunt u het beste vragen naar Bob, Siegrid of Nynke vaak is manuele therapie hierbij een indicatie.

Behandeling bij Fysio Lemmer
Na het onderzoek bepaalt u samen met u fysiotherapeut wat u wilt bereiken. De behandeling bestaat naast adviezen over hoe het beste om kunt gaan met lage rugpijn, wat u zelf kunt doen en laten en wat de behandelmogelijkheden zijn ook uit oefentherapie. Afhankelijk van uw klachten en uw mogelijkheden voert u de oefeningen zelfstandig uit met behulp van een online oefenschema of onder begeleiding van een fysiotherapeut ook oefentherapie in groepsverband behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast zijn er specifieke behandelmethodes die kunnen worden toegepast waaronder Dry Needling, manuele triggerpoint behandeling, Veldon Flexchair training, McKenzie therapie en manuele therapie.

Bekijk overige aandoeningen